معرفی مهمترین ارزهای دیجیتال و بررسی شان برای سرمایه‌گذاری

بگذارید با ذکر چند سوال، مطلب را آغاز کنیم. آیا هر ارز دیجیتالی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟ آیا تمامی ارزهای دیجیتال آمده‌اند تا مشکلی را برطرف کنند؟ چندین هزار ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد، آیا باید در همه آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد؟ ملاک انتخاب‌مان چه باید باشد؟ پاسخ ساده است. اگر می‌خواهید ارز دیجیتال خوب را از ارز دیجیتال بد (ارزهای دیجیتالی که با هدف کلاهبرداری، طراحی و ساخته می‌شوند) تشخیص دهید، باید به کاربرد و موارد استفاده آن‌ها دقت کنید. اگر آن ارز دیجیتال، کاربرد و موارد استفاده‌ی زیادی داشته باشد، قطعا باارزش است و آینده روشنی دارد. اما اگر آن ارز دیجیتال تنها با هدف شوخی و سرگرمی ساخته شده باشد، یقینا ارزشی نخواهد داشت. ما درمطلب معرفی مهمترین ارزهای دیجیتال به معرفی و بررسی برخی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

آکادمی ارزهای دیجیتال

معرفی مهمترین ارزهای دیجیتال :

بیت کوین (BTC)

بیت کوین در معرفی مهمترین ارزهای دیجیتال یکی از پرطرفدارترین و قدیمی ترین رمز ارز دیجیتال است. بیت کوین نوعی پول الکترونیک است که به وسیله آن می‌توانید به هر نقطه‌ای از دنیا پول بفرستید یا از آن برای خرید کالاها و خدمات استفاده کنید. بیت کوین، پادشاه رمزارزها، توسط شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. این ارز دیجیتال بر خلاف پول‌های امروزی که عرضه و توزیع آن‌ها در اختیار دولت‌هاست، در کنترل هیچ فرد، گروه و یا سازمان خاصی نیست. در واقع می‌توان این‌طور گفت که هدف پیدایش بیت کوین انتقال و یا ذخیره امن پول است. از همین جهت آن را می‌توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن دانست.

در همه جای دنیا، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی این قدرت را دارند که به صورت نامحدود پول‌ چاپ کنند، اما در خصوص بیت کوین این‌طور نیست. در شبکه بیت کوین با این که همه افراد می‌توانند در خلق واحدهای پولی جدید مشارکت کنند، اما تعداد کل سکه‌هایی که می‌تواند ساخته شود، حداکثر ۲۱ میلیون واحد می‌تواند باشد.

حتما شما هم به عنوان کسی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعال است، اسم NFT را شنیده اید. اگر می خواهید بدانید که این مفهوم چیست و چرا ارزش سرمایه گذاری دارد، حتما از دوره آموزش NFT استفاده کنید. این دوره از آکادمی رضا شیرازی به شما کمک می کند تا به طور جامعی این مفهوم را یاد بگیرید، برای مثال بتوانید NFT ها را ارزیابی کنید، خرید و فروش این مفهوم را یاد بگیرید و… .

اتریوم (ETH)

اتریوم یک ارز دیجیتال است که در بستر شبکه بلاکچین به صورت غیرمتمرکز طراحی و ساخته شده است. در آن علاوه بر انتقال پول، امکان اجرای قراردادهای هوشمند مختلف بدون واسطه و به صورت دیجیتالی وجود دارد. این ارز دیجیتال در اواخر سال 2013 توسط یک جوان روسی به نام ویتالیک بوترین، محقق و برنامه‌نویس رمزارز، پیشنهاد شد و پس از آن، شبکه اتریوم با ضرب ۷۲ میلیون سکه در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد.

هدف از ساخت اتریوم به بیان یکی از توسعه‌دهندگان آن به نام جوزف لوبین این‌گونه است: «اتریوم به وجود آمد تا برای بسیاری از کارهای زندگی به جز خودتان به هیچ نهاد، بانک و شرکتی نیاز نداشته باشید شبکه بیت کوین به وسیله بلاکچین تمام تراکنش‌های مالی را در سراسر دنیا بر روی کامپیوترها اعمال می‌کند و بدین ترتیب به آسانی می‌توانید ارزهای مختلف را به سراسر جهان و بدون دخالت هیچ واسطه‌ای انتقال دهید. اما در این جا اتریوم فراتر از بیت کوین گام برداشته و قابلیت اجرای غیرمتمرکز کدهای کامپیوتری را نیز به وجود آورده است. این عامل سبب می‌شود تا علاوه بر انتقال پول، تمام فعالیت‌های روزمره شما نیز غیرمتمرکز شود.»

دوج کوین چیست؟
ادامه مطلب

قیمت ارزهای دیجیتال

کاردانو (ADA)

کاردانو یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است که مانند اتریوم امکان ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند؛ با این تفاوت که کاردانو خود را پیش‌گام در نسل سوم بلاکچین می‌نامد و امنیت آن با استفاده از معماری چند لایه تأمین شده است. بنیان‌گذار کاردانو،‌ چارز هاسکینسون (Charles Hoskinson) است که خودش یکی از اعضای تیم پروژه اتریوم بوده است. پروژه کاردانو در سال 2015 کلید خورد و به مدت دو سال به منظور یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات اتریوم و بیت کوین، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. کاردانو توانست با ایجاد فرایندهای جدید در تاًیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک، مشکلات مقیاس‌پذیری در بیت کوین و قراردادهای هوشمند در اتریوم را برطرف کند.

برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین که از روش اثبات کار (Proof Of Work) برای حفظ امنیت شبکه و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، کاردانو از الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake)  بهره گرفته است.

اثبات سهام راه متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در بلاکچین است. در این الگوریتم، افراد برای مشارکت در کار اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک، باید مقداری از ارز دیجیتال مورد نظر (مثلاً کاردانو) را بخرند و در یک کیف پول به شبکه اختصاص دهند. به این ترتیب می‌توانند در کار تأیید تراکنش‌ها مشارکت‌ کنند و واحدهای جدید ارز دیجیتال (کاردانو) را دریافت کنند. مشارکت‌کنندگان کارمزدهای تراکنش‌های شبکه را برای خود برمی‌دارند. این روش باعث می‌شود که دیگر برای مشارکت در شبکه نیاز به خرید سخت‌افزارهای گران‌قیمت نباشد. هم‌چنین اثبات سهام، مقیاس‌پذیری (سرعت و کارمزد تراکنش‌ها) را به شدت بهبود می‌بخشد.

صرافی های ارز دیجیتال

پولکادات (DOT)

پولکادات بلاکچین نسل جدید است که بلاکچین‌های متعدد را به یک شبکه واحد متصل می‌کند. از پولکادات به عنوان تسهیل‌کننده نسل بعدی وب یعنی Web3 یاد می شود که انحصار اینترنت را می‌شکند و آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بنیان‌گذاران پولکادات، گاوین وود (Gavin Wood)، پیتر چابان (Peter Czaban) و رابرت هابرمایر (Robert Habermeier)  هستند. که در واقع گاووین وود یکی از بنیان‌گذاران اتریوم بود که در سال ۲۰۱۶ از اتریوم راهش را جدا کرد و به دنبال توسعه ایده پولکادات رفت.

هدف نهایی پولکادات این است که به عنوان چارچوبی برای تمام بلاکچین‌ها عمل کند؛ این قابلیت مشابه همان چیزی است که الگوریتم HTML انجام می‌دهد و به سایت‌ها، مرورگرها و سرورها اجازه می‌دهد با یک‌دیگر تعامل داشته باشند. در واقع پولکادات با این اقدام می‌خواهد فرایندهای پیچیده و گران قیمت استخراج رمزارزها (از جمله تأیید تراکنش‌ها و پروتکل‌های امنیتی) را خود بر عهده بگیرد تا توسعه‌دهندگان بتوانند بر روی ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قابلیت‌های قرارداد هوشمند تمرکز کنند.

هر آن چیزی که باید در رابطه با سازنده بیت کوین بدانید
ادامه مطلب

توکن DOT در این شبکه برای سه هدف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این توکن برای مدیریت، استیکینگ و ایجاد پیوند استفاده می‌شود. افرادی که دارای توکن DOT هستند، بر شبکه کنترل کامل دارند و این بر خلاف شبکه‌های بلاکچینی دیگر است که در آن‌جا چنین کنترلی تنها در اختیار ماینر‌هاست. افراد دارای توکن می‌توانند در رویداد‌های مهمی مانند ارتقای پروتکل و یا اصلاح آن مشارکت کنند و در واقع می‌توان گفت که شبکه پولکادات دموکراسی را به معنای واقعی کلمه تحقق بخشیده است.

مطابق نظرات متخصصان Coinpedia، قیمت رمزارز پولکادات در پایان سال ۲۰۲۱ در حدود ۵۰ دلار پیش‌بینی شده است. هم‌چنین، قیمت این ارز دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۵، چیزی حدود ۲۰۰ دلار تخمین زده شده است.

خرید ارزهای دیجیتال

سولانا (SOL)

سولانا یک پروژه منبع باز (Open Source) بسیار کاربردی است که از ماهیت تکنولوژی بلاکچین برای ارائه راه‌حل‌های غیرمتمرکز مالی (DeFi) استفاده می‌کند. در حالی که ایده و کار اولیه این پروژه از سال 2017 آغاز شد، اما سولانا به طور رسمی در مارس 2020 توسط بنیاد سولانا در ژنو سوئیس راه‌اندازی شد.

شبکه سولانا برای تسهیل ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) طراحی شده است و هدف آن بهبود مقیاس‌پذیری با معرفی اجماع اثبات تاریخچه (PoH) همراه با اجماع اثبات سهام (PoS) است. این‌طور می‌توان گفت که هزینه بالای تراکنش‌های اتریوم، یکی از دلایلی است که پروژه‌هایی مثل پولکادات، کاردانو و سولانا به وجود آمدند. سرعت بالا و هزینه پایین تراکنش‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل عملکرد خوب سولاناست.

تحلیل‌گران سایت Coin Price Forecast نسبت به چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت سولانا، فوق‌العاده خوش‌بین هستند. طبق تحلیل این کارشناسان، سولانا تا پایان سال ۲۰۲۱ می‌تواند به قیمت ۳۰۷ دلار برسد. هم‌چنین آن‌ها معتقدند که این ارز دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۵ به قیمت ۱۰۷۹ دلار و در ادامه با نزدیک شدن به سال ۲۰۳۰ به قیمت ۲۱۹۰ دلار می‌رسد.

تحلیل ارزهای دیجیتال

استلار (XLM)

در سال ۲۰۱۴، جد مک کالب (Jed McCaleb)، بنیان‌گذار Mt.Gox و بنیان‌گذار ریپل با گروه ارشد ریپل اختلاف نظر پیدا کرد. بدین ترتیب، سیستم شبکه استلار راه‌اندازی شد. تمرکز ریپل بیش‌تر بر روی موسسات مالی و بانک‌هاست، این در حالی است که استلار قصد تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی افراد را در سراسر دنیا دارد. استلار سازمانی غیرانتفاعی است که هدف اصلی آن فراهم آوردن بستری برای افراد و انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا و هزینه اندک است.

استلار و اتریوم از نظر ساختار و کاربرد شباهت زیادی با یک‌دیگر دارند . هر دو به نوعی به دنبال یک هدف هستند. ازاین‌رو رقابت بین این دو رمزارز بسیار پیچیده است. با این حال بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استلار در آینده می‌تواند محبوبیتی بالاتر از اتریوم داشته باشد. مطابق نظر کارشناسان، قراردادهای هوشمند استلار به دلیل قابلیت چند امضایی و نیاز به تائید چند گره و هم‌چنین توابع مستقل از زمان، فضای امن‌تری را نسبت به اتریوم برای کاربران فراهم می‌کند.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا کدام ارزها هستند؟
ادامه مطلب

استلار به دنبال تحقق آینده‌ای است که در آن مردم هر روز به سرعت و با هزینه اندک قادر به ارسال پول به هر کجای دنیای باشند. توسعه‌دهندگان استلار بر این باورند که قدرت اقتصاد دیجیتالی مدرن زمانی آشکار می‌شود که امکان انتقال بی‌چون‌وچرای پول در سرتاسر جهان فراهم شود.

مونرو (XMR)

این پروژه متن باز (Open Source) است و توسط یک گروه هفت نفره اداره می‌شود. طبق اصل محرمانگی پروژه، پنج نفر از این افراد گمنام مانده و فقط دو تن از آنان با نام‌های دیوید لاتاپی و ریکاردو اسپاگنی هویت خود را فاش کرده‌اند. علاوه بر این افراد، تا کنون بیش از ۴۵۰ نفر در بخش‌هایی از این پروژه مشارکت داشته‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین اهداف تیم اجرایی شبکه مونرو، حفاظت از حریم خصوصی کاربران است. سیستم رمزنگاری قدرتمند این شبکه باعث شده است تا هویت طرفین معامله و جزئیات آن کاملا مخفی بماند. امری که این شبکه در اجرای آن تا به امروز کاملا موفق بوده است. طبق تحلیل Coinpedia، ارز دیجیتال مونرو ممکن است تا پایان سال 2021 به قیمت 275 دلار برسد.

آموزش ارزهای دیجیتال

فایل‌کوین (FIL)

فایل‌کوین یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است که به شما اجازه می‌دهد فضای ذخیره‌سازی شخص دیگری را اجاره کنید؛ بنابراین به جای قرارگیری اطلاعات در یک سازمان متمرکز، می‌توان آن‌ها را تقسیم و در رایانه‌های مختلف در سراسر جهان ذخیره کرد.

فایل‌کوین داده‌ها را تقسیم‌بندی می‌کند (چیزی شبیه به خرد کردن آن‌ها)، بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را کنار هم قرار دهد. در فایل‌کوین در هنگام درخواست، داده‌ها مجددا از نو مرتب می‌شوند. این به آن معناست که میزبان نمی‌تواند به سادگی فایل‌های موجود در رایانه خود را هک کند و به فایل کاربر دسترسی پیدا کند. اگر هم موفق به هک شود، فقط یک جریان داده‌های بی‌معنی پیدا می‌کند.

این ارز دیجیتال به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا به‌جای عقد قرارداد با شرکت‌هایی که دچار ترافیک ذخیره‌سازی داده هستند یا برای ارائه فضای ذخیره‌ای نرخ بالایی در نظر می‌گیرند، بهترین گزینه ذخیره‌سازی را انتخاب کنند. سازمان‌ها و افرادی که فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده دارند، می‌توانند آن را در شبکه فایل کوین ارائه دهند و در ازای به اشتراک‌گذاری منابع ذخیره‌ای خود، توکن فایل کوین را به عنوان پاداش دریافت کنند.

اخبار ارزهای دیجیتال

جمع‌بندی معرفی مهمترین ارزهای دیجیتال

بسیاری از کاربران بازار ارزهای دیجیتال تصور می‌کنند که بیت کوین به دلیل پرچم‌داری در بازار ارزهای دیجیتال، تنها رمزارزی است که ارزش سرمایه‌گذاری دارد. این در حالی است که امروزه و با پیشرفت فناوری ارزهای دیجیتال و ورود آلت‌کوین‌های فراوان به این بازار، دیگر بیت کوین تنها گزینه ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری نیست. در مطلب معرفی مهمترین ارزهای دیجیتال سعی کردیم تا به معرفی بهترین ارزهای دیجیتال از لحاظ کاربرد و موارد استفاده اشاره کنیم و مشاهده شد که به جز بیت کوین، رمزارزهای دیگری وجود دارند که می‌توان با سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها سود مطلوبی کسب کرد. نظر شما راجع به آلت‌کوین‌ها چیست؟ به کدام ارز دیجیتال علاقه‌مند هستید؟ چرا؟ برای ما بنویسید.

منابع

https://www.investopedia.com/tech/most-important-cryptocurrencies-other-than-bitcoin/

https://www.forbes.com/advisor/investing/top-10-cryptocurrencies/

https://time.com/nextadvisor/investing/cryptocurrency/types-of-cryptocurrency/

https://www.laptopmag.com/best-picks/best-cryptocurrency-to-buy-in-2021

 

نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
مسعودقنبری جلفایی
23:02 - 1400/06/28
پاسخ دهید

عالی...خسته نباشید

سید مجید حسینی
22:52 - 1400/07/03
پاسخ دهید

عالی بود تشکر

مقالات مرتبط

طراحی و توسعه توسط کاسبی